Overzicht van het onderwerp
-
-
Een cijfer behalen Het slaagcijfer behalen
[stashdrop secret="JrBmEH" text="Pick up!" image]
Beste leerlingen,
De toets is uitgebreid. Sommigen van jullie zullen mogelijk het idee hebben te weinig tijd te hebben. Hierbij wat tips:
- Bedenk dat je vooral beoordeeld gaat worden op wat je wel weet. Laat dat je focus zijn.
- Ik als docent ben me er bewust van dat het best veel schrijfwerk is deze toets. Ik hou daar rekening mee bij de beoordeling.
- Doordat de toets uitgebreid is, krijg je de meeste kans om te laten zien wat je kan. Oftewel: je gaat beter scoren omdat de toets uitgebreid is, niet minder.
- Bewaar je rust en probeer de programmeer opdracht stap voor stap uit te werken en de vragen stap voor stap te beantwoorden.
Succes!
-
Een cijfer behalen Het slaagcijfer behalen
-
Bekijken Een cijfer behalen Het slaagcijfer behalen
-
Afvinkitems: 100%
-
Bekijken Spendeer minstens 1 uur aan deze activiteit Ga door de activiteit tot het einde
Cursus voor Vwo4 - Pantarijn 2023/2024
-
Deze samenvatting is tot stand gekomen uitgaande van de "Overzicht kennen & kunnen" en ChatGPT. De opdracht aan alle leerlingen is om vooral zelf een samenvatting samen te stellen.
-
Elke keer als je deze toets maakt, krijg je 10 random vragen uit de vragenbank. Hoe vaker je de toets maakt, hoe meer vragen je dus te zien krijgt.
-
Elke keer als je deze toets maakt, krijg je 4 random vragen uit de vragenbank. Hoe vaker je de toets maakt, hoe meer vragen je dus te zien krijgt.
-
Elke keer als je deze toets maakt, krijg je 10 random vragen uit de vragenbank. Hoe vaker je de toets maakt, hoe meer vragen je dus te zien krijgt.
-
Hierbij de link naar de flashcards om online te oefenen volgens de regels van "Retrieval practice": https://revisely.com/flashcards/packs/dthF0
-
-
-
Afvinkitems: 80%
-
Start met de cursus PHP op www.w3schools.com/php/ en bekijk of dit een handige handleiding voor jou is om PHP te leren en toe te passen binnen je ChatBot PO. Je hoeft hier niet wat in te leveren maar de docent gaat aan je vragen of je bewust wel of niet gebruik maakt van deze cursus op W3schools en waarom wel/ niet.
-
Bekijken
Deze slideshow laat zien aan welke voorwaarden variabelen moeten voldoen. Variabelen zijn de basis bouwstenen van vrijwel elke programmeertaal.
-
Voltooi de activiteit
-
-
Bij elke aflevering vind je een lijstje met leerdoelen. De poscasts geven een complete uitleg van de leerstof betreffende deze leerdoelen.
-
Na het beluisteren van deze aflevering zou je antwoord moeten kunnen geven op de volgende vragen:
- Wat zijn de kenmerken van de taal PHP?
- Waar staat de afkorting PHP voor en wat zegt dat over de taal?
- Hoe werkt PHP in relatie tot html en de browser?
- Wat betekent de term "server-side" en hoe werkt dat in relatie tot PHP?
-
Na het beluisteren van deze aflevering zou je antwoord moeten kunnen geven op de volgende vragen:
- Door welke grote bedrijven of ondernemingen wordt PHP gebruikt en waarvoor?
- Hoeveel van alle webapplicaties is gebouwd met behulp van een vorm van PHP?
- Wat maakt PHP populair?
- Wat is de keerzijde wat betreft populariteit van PHP?
-
Na het beluisteren van deze aflevering zou je antwoord moeten kunnen geven op de volgende vragen:
- Hoe start je met code schrijven bij PHP?
- Hoe maak je een php blok aan binnen html of los van html?
- Hoe toon je output in de vorm van een integer of in de vorm van een string?
- Hoe maak je een variabele aan?
- Hoe toon je de waarde van de variabele?
-
Na het beluisteren van deze aflevering zou je antwoord moeten kunnen geven op de volgende vragen:
- Waarom heb je een html formulier nodig bij bouwen van een PHP Chatbot?
- Wat zijn de 3 onderdelen van html formulieren die je bij een PHP Chatbot gebruikt? (Action, Method en input types).
- Wat is de functie van de action attribuut in een form tag?
- Wat is het verschil tussen method GET en method POST?
- Welke input type heb je nodig om je action script te activeren?
-
Na het beluisteren van deze aflevering zou je antwoord moeten kunnen geven op de volgende vragen:
- Hoe leg je in een variabele vast wat iemand heeft ingevuld binnen een veld van een html formulier?
-
Deze aflevering is ook te bekijken en te beluisteren op YouTube via:
Na het beluisteren van deze aflevering zou je antwoord moeten kunnen geven op de volgende vragen:
- Hoe maak ik twee radio buttons met twee opties waarbij de gebruiker telkens maar één optie kan kiezen?
- Waar moet ik op letten wat betreft de name attribuut bij radio buttons?
- Welke attribuut is nog meer nodig bij input type radio?
- Hoe koppel ik deze keuze van de gebruiker aan een variabele.
- Hoe gebruik ik de keuze van de gebruiker om een vervolgvraag te stellen die afhankelijk is van het antwoord van de gebruiker?
- Hoe ziet een if/ else er uit in PHP?
-
-
Handige info:
https://www.w3schools.com/tags/att_input_type.asp
https://www.w3schools.com/php/func_regex_preg_match.asp
Werk je Chatbot uit op Replit:
https://replit.com/team/V4-22-23/PO-Chatbot-in-PHP
Onderdeel van jouw V4 team op Replit: https://replit.com/team/V4-22-23
[stashdrop secret="NWtNBD" text="Pick up!" image]
-
Hierbij de uitwerking van de chatbot zoals we dat in de les hebben gedaan.
-
Bekijken Een inzending maken
Geef een korte beschrijving van de ChatRobot die je wilt gaan maken. Geef antwoord op de volgende vragen:
- Voor wie? Wie is je doelgroep?
- Is het relevant? Waarom? (Zie Video over Relevantie: https://youtu.be/kYEW3h5gbPs )
- Wat verwacht je allemaal te kunnen uitwerken deze periode (5 weken)?
- Wat is (ongeveer, in grote lijnen) je planning - wat doe je welke week?
- Stuur hier je functionele ontwerp in.
-
Bekijken Maak forumberichten: 4
Laat hier vragen achter (liefst wekelijks) en geef ook antwoorden op vragen van mede-leerlingen. Zo kunnen we elkaar mooi helpen en help je tegelijkertijd alle leerlingen die ooit via CodePanta PHP moeten of willen gaan leren.
-
Hierbij de uitwerking van de chatbot zoals we dat in de les hebben gedaan.
-
Hierbij een voorbeeld chat robot zoals in de klas (een aantal keren) is uitgelegd.
-
Hierbij enkele voorbeelden voor uitwerking van je Chatbot.
-
De ChatBot code zoals getoond in de klas.
-
Een inzending maken Een cijfer behalen Het slaagcijfer behalenLever hier de link in naar je ChatBot zoals een willekeurige bezoeker deze nodig heeft om je ChatBot te kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld :
https://coderschool.nl/ChatBot/ - Geef eventueel een korte instructie als je denkt dat die nodig is om je ChatBot te kunnen gebruiken of als er verstopte onderdelen zijn in je ChatBot. Let op: je ontwerp is de basis van de beoordeling. -
Bekijken Een cijfer behalen Het slaagcijfer behalen
Enkele vragen die in de eerste video beantwoord worden.
Laat even weten als je een extra poging nodig hebt. Dit betekent niet dat je die krijgt, maar misschien wel.
-
Afvinkitems: 100%
-
-
-
Bekijken
Hier vind je de slideshow zoals in de les getoond en besproken. Inhoud slideshow is toetsstof.
-
Bekijk deze video om antwoorden te kunnen geven op de open vragen uit de test van deze week.
-
Een nieuwsbericht van 29 mei 2019:
https://nos.nl/artikel/2286848-overheid-gebruikt-op-grote-schaal-voorspellende-algoritmes-risico-op-discriminatie.html
Hierbij enkele afbeeldingen met voorbeeld van hoe de overheid gebruik maakt van algoritmes. Je moet aan de hand van de afbeeldingen kunnen aangeven hoe een algoritme de overheid kan helpen bij hun dienstverlening maar ook moet je voorbeelden kunnen noemen van waar dit mis kan gaan.
-
Tijdens de quiz op Quizizz hebben we aandacht gegevens aan de zorgen rond de snelheid van ontwikkelingen rond het thema Algortimes. Hier een korte samenvatting.
-
Bekijken Een cijfer behalen Het slaagcijfer behalen
Maak deze test als voorbereiding voor de toets om zo je kritisch denken te ontwikkelen wat betreft deze nieuwe techniek. Na het maken van de test, zie je ook de antwoorden van de docent om je verder te inspireren om kritisch na te denken.
-
Bekijken Een inzending maken Een cijfer behalen Het slaagcijfer behalen
Bekijk de video en geef antwoord op de vraag "Wat is de prijs van AI?". Gebruik bij je antwoord zoveel mogelijk parameters die de prijs van AI bepalen. Dus de vraag is eigenlijk: Wat heb je allemaal nodig om AI te produceren en wat kost het allemaal om al die ingredienten bij elkaar te verzamelen? Wie betaalt wat? Bedenk dat het antwoord mogelijk minder over geld gaat dan je denkt.
Bekijk hier de video: https://www.npostart.nl/vpro-tegenlicht/08-06-2023/VPWON_1345782
-
Een cijfer behalen Het slaagcijfer behalen
Binnen deze module heb je allerlei video's gezien en enkele slideshows met commentaar. Er zijn allerlei ontwikkelingen die te maken hebben met Ai. Maar wat is nu een reëel scenario wat betreft de toekomst? Teken hier jouw overwegingen binnen een mindmap in de vorm van een stroomdiagram. Gebruik daarbij nieuws items en logische argumenten. Onderbouw die argumenten met bronnen.
Deze mindmap wordt gebruikt bij de beoordeling van de vragen over AI in de toets. Ga naar https://www.mindomo.com/nl/join.htm en gebruik code: hyaYi
Advies: kijk VPRO tegenlicht - donderdag 8 juni 2023 NPO2 "De prijs van AI" en de serie "Artificial intelligence and algorithms: pros and cons | DW Documentary (AI documentary)"
-
Klik op de titel van deze opdracht en vul het formulier in. Lees eerst actuele nieuwsitems over de implementatie van algoritmes binnen de maatschappij en de discussie die daardoor ontstaan is. Kijk daarvoor bijvoorbeeld op:
https://nos.nl/nieuws/tech
https://tweakers.net/tag/Generatieve+AI/nieuws/
-
Hierbij een (vrij willekeurig gekozen) video van Youtube over de ontwikkelingen wat betreft AI en de nabije toekomst. Een leerdoel is dat je op de hoogte bent van ontwikkelingen wat betreft informatica, dat je een reële voorspelling weet te maken ten aanzien van de impact van ontwikkelingen op ICT gebied, dat je voor- en nadelen weet te benoemen en zelf een beargumenteerde mening hebt. Deze video kan je hierbij helpen.
-