Topic outline

  • Tot maandag 2 november - 17.00 kunnen opdrachten ingeleverd worden die meetellen voor je CodePanta cijfer. Laat weten als opdrachten automatische gesloten zijn of niet toegankelijk. Stel vragen via chat in Teams. 

  • Week 1 - 31 augustus - 6 september

    Week 1

  • Week 2 - 7 september - 13 september

    Week 2
  • Week 3 - 14 september - 20 september

    Week 3
    • Schrijf je in op www.sololearn.com  voor de cursus HTML en stuur hier de link naar je profiel aan me toe zodat ik kan meekijken wat betreft je vorderingen. Voor deze week wordt verwacht dat je 50XP hebt gehaald binnen de cursus HTML.

    • Deze periode gaat het theoriegedeelte onder andere over "Data en Informatie" (zie PTA). Deze theorie kan je vinden binnen de leeromgeving op www.fundament-online.nl - De docent heeft daar een licentie voor je geregeld en daar kan je het komende jaar in werken. 

      • Inloggen met je leerling emailadres
      • Wachtwoord: vraag de docent

      Voor deze week is de opdracht dat het je lukt om in te loggen en dat je van thema C paragraaf 1.1 en 1.2 doorneemt en de vragen beantwoord die je daar tegenkomt. De docent kan je antwoorden binnen de online leeromgeving op fundament-online.nl bekijken en die hoef je hier niet in te sturen. Stuur hier alleen je voor- en achternaam in om aan te geven dat je de vragen uit C 1.1 en C 1.2 hebt beantwoord. 

    • View Receive a grade Receive a passing grade
  • Week 4 - 21 september - 27 september

    Week 4

    • View Make a submission Receive a grade

      Neem hoofdstukken C 1.3 (eisen van informatie) en C 1.4 (doelen van informatie) door. Maak de bijbehorende vragen. Vraag 3 van C 1.4 over functioneel ontwerp mag je overslaan. Daar gaan we later nog aandacht aan geven. 

      Let op: je antwoorden worden beoordeeld en beoordeling telt mee voor je eindcijfer binnen CodePanta. 

      Lever hier alleen je voor- en achternaam in om aan te geven dat je deze opdracht hebt afgerond.

    • Opdrachten HTML doe je binnen repl.it - Ga daarvoor naar https://repl.it/classroom/invite/xVSqmAL

      Daar zie je de komende weken opdrachten (assignments) die je moet maken en daar vind je één project. Daar ga je werken aan je PO. 

      Maak vóór vrijdag de beschikbare assignments en stuur hier je voor- en achternaam in die je ook gebruikt hebt bij aanmelden voor deze Classroom HTML in Repl. Mocht je niet tevreden zijn met je cijfer, repareer dan je antwoorden binnen repl.it en stuur opnieuw je voor- en achternaam hier in. 

    • Ga naar QUIZZIZ en maak je leerling account aan bij Quizizz. Gebruik je voor- en achternaam zodat quizizz beoordeeld kunnen worden. Maak je eerste quiz (in de klas) via de uitnodiging of code die de docent aan je zal geven. Je hoeft hier verder niet wat in te sturen als je gewoon je voor- en achternaam gebruikt hebt bij het maken van de quiz. 

    • View Receive a grade Receive a passing grade

      Deze test moet je met een 8 afsluiten om verder te kunnen in de cursus. Deze test bevat de vragen uit de HTML quiz van W3schools. Zie: https://www.w3schools.com/html/html_quiz.asp

      Je krijgt één poging en je hebt maar 30 minuten om te toets te maken. Dus oefen eerst op W3schools. 

    • View Make a submission Receive a grade

      Ga naar de cursus HTML op Sololearn.com en zorg dat je minstens 120XP hebt gehaald. Stuur nogmaals de link naar je profielpagina op Sololearn hier in. 

  • Week 5

    Week 5
    • Gebruik deze lijst om te controleren of je nog "up to date" bent. De docent kijkt ook mee. 

    • Bekijk hier de presentatie met de uitleg van de PO. Gebruik dit als voorbeeld en om ideeën te krijgen voor je eigen presentatie.

    • View Make a submission Receive a grade

      Ga naar de cursus HTML op Sololearn.com en zorg dat je minstens 180XP hebt gehaald. Stuur nogmaals de link naar je profielpagina op Sololearn hier in. 

    • In de les hebben we aandacht gegeven aan het verschil tussen data en informatie. Ook hebben we het er over gehad dat er wereld de afgelopen 20 jaar is veranderd in een informatie maatschappij waarbij informatie het nieuwe goud is. 

      De opdracht is om in tweetallen de schooltuin in de lopen en op zoek te gaan naar goud (= informatie). 

      1. Neem papier en een pen mee of schrijf op je telefoon. Maak een rondje door de schooltuin en overleg met elkaar welke data je allemaal zou kunnen verzamelen op de plekken die je tegenkomt. Maak een lijstje. 
      2. Overleg met elkaar welke informatie je allemaal uit deze data zou kunnen halen en wat de waarde van deze informatie zou kunnen zijn. 
      3. Laat hier jullie antwoorden achter op de vragen: 
        • Welke data (soort - voorbeelden) zou je allemaal uit de schooltuin kunnen halen?
        • Wat heb je nodig om aan die data te kunnen komen?
        • Welke informatie zou je kunnen krijgen met gebruik van die data?
        • Wat is de waarde van deze informatie? (Geef voorbeelden)
        • Je mag hier je antwoorden insturen als "plain text" of als document (Word .doc)

  • Week 6

    Week 6
    • Bekijk deze video - korte uitleg over wat de basis is van een stroomdiagram van software wat betreft informatie verwerking.

    • Arduino UNO SVG

      Bekijk een Arduino - gebruik deze afbeelding of gebruik een Arduino uit de kit en geef antwoord op de volgende vragen:

      1. Hoe zou je de Arduino kunnen gebruiken om data uit de tuin te halen? Gebruik bij je antwoord de termen INPUT, OUTPUT, OPSLAG en VERWERKING zoals uit de video.
      2. Geef 2 voorbeelden.

    • Geef antwoord op de volgende vragen en stuur je antwoorden hier in:

      1. Met wie ga je een twee- of drietal vormen? Vul ook even je eigen naam in. 
      2. Maak groepjes (twee- of drietallen) via: https://www.mindomo.com/nl/join.htm en gebruik code LPViw - zorg ervoor dat je bent ingelogd met je emailadres (emailadres dat jezelf kiest en dat je makkelijk gebruikt).
      3. Kies een thema wat je interesse heeft en wat met jou leven te maken heeft. Over dat onderwerp ga je een presentatie maken. Laat hier weten wat jullie hoofdonderwerp wordt. Let op: dit thema is voor jou relevant maar ook maatschappelijk relevant en bevat dus een onderwerp waarover maatschappelijke vraagstukken bestaan. Via je presentatie verdiep je jezelf in één maatschappelijk vraagstuk wat betreft je hoofdthema. 
      4. Laat hier een lijst met thema's achter die te maken hebben met jullie hoofdthema. Deze onderwerpen plaats je in je  mindmap en die mindmap ga je gebruiken in je presentatie.
      5. Beschrijf in een paar zinnen wat je gaat onderzoeken of uitzoeken. Wat is het maatschappelijke vraagstuk?
      6. Laat hier weten wat de argumenten zijn van voor- en tegenstanders. Deze gegevens verwerk je in je Powerpoint (of Prezi) presentatie.
      7. Verwerk alle informatie binnen je (powerpoint)presentatie en stuur die hier in samen met de uitwerking van de vragen hierboven. 
  • Week 7

    Week 7
    • Make a submission Receive a grade

      Ga naar www.fundament-online.nl en bestudeer de hoofdstukken C2.1 - 2.2 - 2.3 - en maar alle meerkeuzevragen. Open vragen zoals vraag 3 en 9 mag je overslaan. 

      Stuur hier alleen je voor- en achternaam in - de docent kijkt mee met je vorderingen en je krijgt hiervoor een cijfer. 

    • View Make a submission Receive a grade

      Zorg dat je deze week minstens 200XP hebt gehaald voor de cursus HTML binnen Sololearn en stuur hier opnieuw de link naar je profiel pagina in. 

  • Week 8

    Week 8:

    Deze week oefenen we voor de toets van volgende week. De opdrachten in deze week tellen mee voor je CodePanta cijfer maar bij de bepaling van je eindcijfer in CodePanta, worden je laagste 3 cijfers niet meegerekend. 

    • Opdracht: bedenk twee toetsvragen en stuur die hier in (inclusief antwoord). 

      Vanaf deze week kan je gaan oefenen met mogelijke toetsvragen en vanaf deze week zullen deze oefenvragen gepubliceerd worden in CodePanta. Maar je mag zelf ook toetsvragen insturen. Als je toetsvraag goed is bevonden, dan heb je jezelf een dienst bewezen omdat je dan natuurlijk ook alvast het antwoord op dit vraag weet. Dus stuur hier enkele toetsvragen in en wie weet kom je ze zo weer tegen in de toets. Let op het volgende:

      • De toets gaat over "Informatiesystemen" (zie theorie print en fundament-online.nl) en over HTML. 
      • Als je een vraag opstuurt, dan ook graag het antwoord. 
      • Het insturen van deze twee vragen telt mee voor je CodePanta cijfer.

    • Deze week maken we klassikaal een quiz HTML op quizizz.com - de uitnodiging volgt in de klas. Daarna kan je oefenen met de vragen. Doe mee met de quiz door je voor- en achternaam te gebruiken zodat dit cijfer mee kan tellen voor je CodePanta cijfer. Je hoeft hier vervolgens niet wat in te leveren. 

    • Deze week maken we klassikaal een quiz over Informatiesystemen op quizizz.com - de uitnodiging volgt in de klas. Daarna kan je oefenen met de vragen. Doe mee met de quiz door je voor- en achternaam te gebruiken zodat dit cijfer mee kan tellen voor je CodePanta cijfer. Je hoeft hier vervolgens niet wat in te leveren. 

    • Volg de link: https://forms.gle/QvCbKY7bHi92G9vE8

      en bedenk 2 quizvragen over HTML - Probeer daarbij origineel te zijn (niet kopiëren uit de andere quizzen). Je hoeft hier niets in te sturen omdat de docent vanzelf ziet wie er welke vragen heeft ingestuurd. Je antwoord telt mee voor je CodePanta cijfer. 

    • Receive a grade Receive a passing grade

      Hierbij enkele oefenvragen die je kan verwachten op de toets "Informatiesystemen en HTML". Oefenvragen zijn dus om te oefenen. De uiteindelijke vragen op de toets zijn mogelijk identiek maar mogelijk ook aangepast. De docent gaat deze toets niet nakijken en resultaat telt niet mee bij de uiteindelijke beoordeling van je CodePanta cijfer. 

    • Zorg dat je deze week het certificaat heb gehaald en 220XP voor de cursus HTML  binnen Sololearn en stuur hier opnieuw de link naar je profiel pagina in.