Overzicht van het onderwerp



  • PO - CRUD


    • Bekijken Maak forumberichten: 10 Een cijfer behalen

      Laat hier je vragen achter en geef antwoorden op de vragen van medeleerlingen. Vergeet niet om voorbeelden code te geven of een screenshot of tenminste de file naam en error codes. Door mee te doen verdien je punten.

    • Een inzending maken Een cijfer behalen

      Stuur hier alles in dat relevant is voor de beoordeling van je eindproject. Dat betekent vooral:

      1. De URL naar je PHP App zoals gepubliceerd op het internet (binnen je hosting account).
      2. Login gegevens ICEcoder (ook de url naar je ICEcoder).
      3. Uitleg op welke pagina van je App welke CRUD activiteit te vinden is. (Bijvoorbeeld: admin login, waar kan ik items toevoegen, updaten, delete etc.).

    • Stuur hier alles in dat relevant is voor de beoordeling van je eindproject. Dat betekent vooral:

      1. De URL naar je PHP App zoals gepubliceerd op het internet (binnen je hosting account).
      2. Login gegevens ICEcoder (ook de url naar je ICEcoder).
      3. Uitleg op welke pagina van je App welke CRUD activiteit te vinden is. (Bijvoorbeeld: admin login, waar kan ik items toevoegen, updaten, delete etc.).

    • Hierbij de complete Playlist over het maken van een CRUD applicatie in PHP.

    • Stuur even je antwoord in op de volgende vragen:

      1. Werk je alleen of ga je samenwerken? Met wie?
      2. Wat wordt het thema van je App?
      3. Wat is de hoofdfunctie van je App? 
    • Opdracht icoon
      PO deel 2: WAT ga je maken? Lijst van functionaliteiten en functies. Opdracht
      Bij deze opdracht start het ontwerp van je Applicatie. Dit gedeelte van het ontwerp is de basis van je planning. Als je samenwerkt, start hier ook de taakverdeling. 

      1. Maak een lijst met functionaliteiten. Uitgangspunt is de hoofdfunctionaliteit. 
      2. Maak een complete lijst met functies. Bedenk je daarbij dat je functionaliteiten kan opdelen in functies. Bijvoorbeeld: de functionaliteit inloggen = a) lezen van gebruikersnaam en b) lezen van wachtwoord, c) vergelijken van gebruikersnaam met bestaande gebruikers in database en d) controleren of ingevulde wachtwoord bij deze gebruiker hoort en vervolgens het inloggen zelf waarbij e) er bepaalde informatie getoond wordt aan de gebruiker. 
      3. Als je samenwerkt ga je nu over tot een taakverdeling. Iedereen moet deze opdracht insturen, dus ook als je samenwerkt. Dan geef je aan welke functionaliteiten en functies jij gaat uitwerken binnen de App de komende weken. 

      Niet beschikbaar tenzij: De activiteit PO deel 1: WAT ga je maken? als voltooid is aangeduid.
    • Opdracht icoon
      PO deel 3: Begin met een planning in Trello Opdracht

      1. Ga naar trello.com, meld je aan en begin met het aanmaken van een planboard voor je project. Als je samenwerkt, werk je samen binnen dit planboard.
      2. Nodig de de docent uit (mjorna@pantarijn.nl) om mee te kunnen kijken binnen jullie planboard.
      3. Maak (samen) een eerste planning door de functionaliteiten en functies uit de vorige opdracht te plaatsen binnen je planboard. Dat kan via lijsten, borden of checklijstjes binnen lijsten. 
      4. Maak een taakverdeling door de functionaliteiten en functies te verdelen. 
      5. Maak zo een compleet overzicht.
      6. Stuur hier de link in naar jullie Trello board. 

      Niet beschikbaar tenzij: De activiteit PO deel 2: WAT ga je maken? Lijst van functionaliteiten en functies. als voltooid is aangeduid.
    • Opdracht icoon
      PO deel 4: Schrijven SQL voor je App Opdracht
      • Bekijk de lijst met functionaliteiten en functies binnen je Trello board.
      • Vertaal elke functie naar een SQL query . Meest eenvoudig voorbeeld: je wilt op de voorpagina alle gegevens van alle auto's uit de database laten zien dan krijg je iets van: SELECT * FROM autos; Maar als je een filterfunctie wilt dan krijg je dus een wat ingewikkelder SQL. Deze SQL queries ontwikkel je en test je binnen phpmyadmin. 
      • Let op: het kan zijn dat je meerdere tabellen nodig hebt om de SQL te kunnen uitvoeren. Maak die tabellen dan eerst. 
      • Na succesvol testen van je SQL queries binnen phpmyadmin, publiceer je de queries binnen je Trello board onder de functies die je wil gaan uitwerken. 
      • Stuur hier opnieuw een link in naar je Trello board. 

      Niet beschikbaar tenzij: De activiteit PO deel 2: WAT ga je maken? Lijst van functionaliteiten en functies. als voltooid is aangeduid.
    • Opdracht icoon
      PO deel 5: Stroomdiagram - flowchart van alle functies van je WebApp Opdracht
      Maak je functionele ontwerp van je CRUD app.

        1. Ga naar https://www.mindomo.com/nl/join.htm en gebruik code: Qgs9y
        2. Als je samenwerkt: zorg er bij de eerste stap voor dat je met je teamgenoten aan dezelfde mindmap (stroomdiagram) werkt. 
        3. Begin met het benoemen van de hoofdfunctionaliteit.
        4. Koppel aan deze hoofdfunctionaliteit de 4 functionaliteiten.
        5. Koppel aan elke functionaliteit de functies waardoor deze functionaliteit straks wordt uitgevoerd.
        6. Benoem bij elke functie de SQL die straks de uitvoering mogelijk gaat maken. 
        7. Zorg ervoor dat je deze opdracht vóór vrijdag 18 december hebt afgerond. Je hoeft hier niet wat in te sturen, De docent kan meekijken. Dit stroomdiagram telt mee voor de beoordeling van je PO.
      Niet beschikbaar tenzij: De activiteit PO deel 4: Schrijven SQL voor je App als voltooid is aangeduid.
  • SQL

    SQL oefeningen - voor toets TP6
  • Arduino - theorie


    • Bekijken Een inzending maken Een cijfer behalen

      Arduino UNO SVG

      Bekijk een Arduino - gebruik deze afbeelding of gebruik een Arduino uit de kast en geef antwoord op de volgende vragen:

      1. Wat betekenen de nummers 1 tot en met 13 ? (Wat kan je daar allemaal mee doen?) (2 punt)
      2. Wat betekent GND? (1 punt)
      3. Wat heeft L met 13 te maken? (2 punt)
      4. Waarom staat er "DIGITAL" onder de nummers 1 tot en met 13 en "ANALOG" bij nummers A0 tot en met A5? Leg uit aan de hand van een voorbeeld. (4 punt)

    • Ga vervolgens naar: https://www.tinkercad.com/joinclass/N146KP1FVYHS en schijf in / login met je eigen emailadres (zelf kiezen welk emailadres). Stuur hier het emailadres in waaronder je aan account hebt op Tinkercad.

    • Een inzending maken Een cijfer behalen

      Ga naar je klas-account op Tinkercad (zie vorige opdracht) en start je eerste project. Geef hier antwoord op de vetgedrukte vragen en opdrachten. 

      1. Ga naar "Circuits".
      2. Klik op "Create new circuit". 
      3. Klik rechts op dropdown "BASIC" en kies voor: starters - Arduino (zie afbeelding): 
      4. arduino starters tinkercad
      5. Kies project "Breadboard" (klik erop en klik op workspace). 
      6. Ga rechtsboven naar button "Code": arduino code button en kies voor de optie "text". 
      7. Laat hier weten welke waarschuwing je te zien krijgt en negeer die verder. (1 punt)
      8. Kopieer de code die je te zien krijgt in je antwoord op deze opdracht. (1 punt)
      9. Klik op "Simulation" en laat hier weten wat deze code doet. (2 punten)
      10. Dit zijn 12 regels code: Leg deze code regel voor regel uit (in eigen woorden). (5 punten)
      11. Pas de naam aan van dit project en geef het een logische naam (klikken op de onlogische naam linksboven).  (1 punt)
      12. Als je deze opdracht hebt ingestuurd, mag je de opstelling nabouwen in "real life" - Onthoud de logica van het "Breadboard". Gebruik voor je "real-life" opstelling de arduino UNO's en ander materiaal ui de kast, sluit die aan op je computer en start "Arduino IDE" op je computer of de webeditor op create.arduino.cc

    • Ga naar Tinkercad, login (zie vorige opdracht) en ga via "learn" naar "circuits" en "instructies" en kies de les "Introducing the breadboard". Directe link: https://www.tinkercad.com/learn/circuits/lessons

      Doorloop deze les, werk de les uit via het "Virtuele breadboard" (let op: de docent kijkt mee). Als je klaar bent klik je op "Done" en laat je hier via een inzending weten dat je klaar bent. 

    • Bekijken Een cijfer behalen Het slaagcijfer behalen

      Vragen die zijn afgeleid van de oefening die we in Quizizz hebben gedaan.

    • Maak deze test vóór komende woensdag. Ga naar joinmyquiz.com en gebruik code: 21040484

    • Zorg ervoor dat je de volgende video's uit de Playlist (zie bovenaan) hebt bekeken en hebt begrepen. Volgende week kan je een test verwachten met daarin de theorie uit deze video's. 

      Video 1: Knipperend ingebouwde led - basics.
         
      Video 4: Potentiometer en led
         
      Video 5: aan/ uit met drukknop
         
      Video 6: Temperatuur sensor
         
      Video 7: Ultrasone afstandsmeter
         

    • Deze lijst laat zien wat je moet kennen en kunnen om goed te presteren voor test 2. De vragen uit test 2 gaan allemaal over de video's uit het huiswerk van week 7. 

    • Bekijken Een cijfer behalen Het slaagcijfer behalen
  • Security


    • Hierbij de video over SQL injecties zodat je weet hoe belangrijk het is dat ook jou formulier de juiste beveiliging krijgt. 

    • Ga op het internet op zoek naar mogelijke javascript injecties. Test die binnen je eigen CRUD app en stuur hier de werkende javascript injectie in. Je test dus zonder je formulier te beveiligen (met bijvoorbeeld de htmlspecialchars functie) maar je zet de beveiliging er weer op als je klaar bent met testen. 

      Stuur hier het javascript script in dat je invult in het formulier veld of in de url van de browser waardoor dit script wordt uitgevoerd.