Topic outline

  • Je uiteindelijke CodePanta cijfer telt 25% mee voor je toetscijfer. Tot vrijdag 29 oktober, 17.00 uur kunnen opdrachten ingeleverd worden die meetellen voor je CodePanta cijfer. Laat weten als opdrachten automatische gesloten zijn of niet toegankelijk. Stel vragen via chat in Teams. 

  • Week 1 - 30 augustus - 5 september

    Week 1

  • Week 2 - 6 september - 12 september

    Week 2
  • Week 3 - 13 september - 19 september

    Week 3
    • Deze periode gaat het theoriegedeelte onder andere over "Data en Informatie" (zie PTA). Deze theorie kan je vinden binnen de leeromgeving op www.fundament-online.nl - De docent heeft daar een licentie voor je geregeld en daar kan je het komende jaar in werken. 

      • Inloggen met je leerling emailadres
      • Wachtwoord: vraag de docent

      Voor deze week is de opdracht dat het je lukt om in te loggen en dat je van thema C paragraaf 1.1 en 1.2 doorneemt en de vragen beantwoord die je daar tegenkomt. De docent kan je antwoorden binnen de online leeromgeving op fundament-online.nl bekijken en die hoef je hier niet in te sturen. Stuur hier alleen je voor- en achternaam in om aan te geven dat je de vragen uit C 1.1 en C 1.2 hebt beantwoord. 

    • Schrijf je in op www.sololearn.com  voor de cursus HTML en stuur hier de link naar je profiel aan me toe zodat ik kan meekijken wat betreft je vorderingen. Voor deze week wordt verwacht dat je 50XP hebt gehaald binnen de cursus HTML.

  • Week 4 - 20 september - 26 september

    Week 4

    • View Make a submission Receive a grade

      Neem hoofdstukken C 1.3 (eisen van informatie) en C 1.4 (doelen van informatie) door. Maak de bijbehorende vragen. Vraag 3 van C 1.4 over functioneel ontwerp mag je overslaan. Daar gaan we later nog aandacht aan geven. 

      Let op: je antwoorden worden beoordeeld en beoordeling telt mee voor je eindcijfer binnen CodePanta. 

      Lever hier alleen je voor- en achternaam in om aan te geven dat je deze opdracht hebt afgerond.

    • Bekijk hier de presentatie met de uitleg van de PO. Gebruik dit als voorbeeld en om ideeën te krijgen voor je eigen presentatie.

    • Geef antwoord op de volgende vragen en stuur je antwoorden hier in:

      1. Met wie ga je een twee- of drietal vormen? Vul ook even je eigen naam in. 
      2. Maak groepjes (twee- of drietallen) via: https://www.mindomo.com/nl/join.htm en gebruik code ........ - zorg ervoor dat je bent ingelogd met je emailadres (emailadres dat jezelf hebt gekozen).
      3. Kies een thema wat je interesse heeft en wat met jou leven te maken heeft. Over dat onderwerp ga je een presentatie maken. Laat hier weten wat jullie hoofdonderwerp wordt. Let op: dit thema is voor jou relevant maar ook maatschappelijk relevant en bevat dus een onderwerp waarover maatschappelijke vraagstukken bestaan. Via je presentatie verdiep je jezelf in één maatschappelijk vraagstuk wat betreft je hoofdthema. 
      4. Laat hier een lijst met thema's achter die te maken hebben met jullie hoofdthema. Deze onderwerpen plaats je in je  mindmap en die mindmap ga je gebruiken in je presentatie.
      5. Beschrijf in een paar zinnen wat je gaat onderzoeken of uitzoeken. Wat is het maatschappelijke vraagstuk?
      6. Laat hier weten wat de argumenten zijn van voor- en tegenstanders. Deze gegevens verwerk je in je Powerpoint (of Prezi) presentatie.
      7. Verwerk alle informatie binnen je (powerpoint)presentatie en stuur die hier in samen met de uitwerking van de vragen hierboven. 
    • View Make a submission Receive a grade

      Ga naar de cursus HTML op Sololearn.com en zorg dat je minstens  200XP hebt gehaald. Stuur nogmaals de link naar je profielpagina op Sololearn hier in. 

    • In de les hebben we aandacht gegeven aan het verschil tussen data en informatie. Ook hebben we het er over gehad dat er wereld de afgelopen 20 jaar is veranderd in een informatie maatschappij waarbij informatie het nieuwe goud is. 

      De opdracht is om in tweetallen de schooltuin in de lopen en op zoek te gaan naar goud (= informatie). 

      1. Neem papier en een pen mee of schrijf op je telefoon. Maak een rondje door de schooltuin en overleg met elkaar welke data je allemaal zou kunnen verzamelen op de plekken die je tegenkomt. Maak een lijstje. 
      2. Overleg met elkaar welke informatie je allemaal uit deze data zou kunnen halen en wat de waarde van deze informatie zou kunnen zijn. 
      3. Laat hier jullie antwoorden achter op de vragen: 
        • Welke data (soort - voorbeelden) zou je allemaal uit de schooltuin kunnen halen?
        • Wat heb je nodig om aan die data te kunnen komen?
        • Welke informatie zou je kunnen krijgen met gebruik van die data?
        • Wat is de waarde van deze informatie? (Geef voorbeelden)
        • Je mag hier je antwoorden insturen als "plain text" of als document (Word .doc)

  • Week 5

    Week 5
  • Week 6

    Week 6
    • Hier plaats je 10 items met uitleg van de betekenis.  De docent geeft via wekelijkse opdrachten aan welke items je hier moet publiceren en van uitleg moet voorzien. Vervolgens keurt de docent een item goed als die aanvullende informatie bevat die nog niet is gepubliceerd. Kopiëren van wat anderen hebben ingestuurd is dus nutteloos.

      De begrippen die hier genoemd worden kunnen terugkomen in de toets. 


      • Arduino
      • ICT
      • Informatica
      • Data
      • Informatie
      • Informatiesysteem

      • Hosting
      • Big Data
      • Server
      • HTML
      • Client side code
      • Html Tags

      • Sensoren
      • IO pins (Arduino)
      • Digitaal signaal
      • Analoog signaal
      • 5G
      • Bluetooth
      • Wifi

      • ERP
      • CRM
      • HRM
      • Statische code
      • Browser
      • Html tag attribuut
      • Hyperlink
      • W3


    • Bekijk deze video - korte uitleg over wat de basis is van een stroomdiagram van software wat betreft informatie verwerking.

    • Arduino UNO SVG

      Bekijk een Arduino - gebruik deze afbeelding of gebruik een Arduino uit de kit en geef antwoord op de volgende vragen:

      1. Hoe zou je de Arduino kunnen gebruiken om data uit de tuin te halen? Gebruik bij je antwoord de termen INPUT, OUTPUT, OPSLAG en VERWERKING zoals uit de video.
      2. Geef 2 voorbeelden.

  • Week 7

    Week 7
    • View Make a submission Receive a grade

      Ga naar de cursus HTML op Sololearn.com en zorg dat je de cursus HTML voor 70% af hebt en stuur nogmaals de link naar je profielpagina op Sololearn hier in. 

    • Make a submission Receive a grade

      Ga naar www.fundament-online.nl en bestudeer de hoofdstukken C2.1 - 2.2 - 2.3 - en maar alle meerkeuzevragen. Open vragen zoals vraag 3 en 9 mag je overslaan. 

      Stuur hier alleen je voor- en achternaam in - de docent kijkt mee met je vorderingen en je krijgt hiervoor een cijfer. 

  • PO - Website


      1. Ga naar www.trello.com
      2. Bedenk of en met wie je gaat samenwerken
      3. Maak een account aan (iedereen van je team)
      4. Maak een Board aan (één per team)
      5. Zorg ervoor dat naam van Board jullie voornamen bevat
      6. Voeg teamleden toe
      7. Stuur een invite naar mjorna@pantarijn.nl
      8. Start met invullen Planboard (onderdelen, planning, taakverdeling)
      9. Stuur hier de link in naar je Trello Board